فاطمه محمدی سیجانی؛ فائزه تقی پور؛ حمیدرضا پیکری
چکیده
این پژوهش بهمنظور شناسایی عوامل جذابیت رسانه های مجازی در حوزه خبر انجام شده است. جامعۀ آماری به صورت نظری انتخاب و شامل خبرنگاران، اساتید دانشگاه و صاحبنظران در حوزه خبر است. روش جمعآوری اطلاعات از طریق مصاحبه بوده و هدف نگارنده پاسخ به این سؤال است که چه عواملی بر نحوی استفاده مخاطبان از وبسایتهای خبری تأثیر میگذارند؟ ...
بیشتر
این پژوهش بهمنظور شناسایی عوامل جذابیت رسانه های مجازی در حوزه خبر انجام شده است. جامعۀ آماری به صورت نظری انتخاب و شامل خبرنگاران، اساتید دانشگاه و صاحبنظران در حوزه خبر است. روش جمعآوری اطلاعات از طریق مصاحبه بوده و هدف نگارنده پاسخ به این سؤال است که چه عواملی بر نحوی استفاده مخاطبان از وبسایتهای خبری تأثیر میگذارند؟ تجزیهوتحلیل اطلاعات بهدستآمده، با استفاده از روش داده بنیان مدل پارادایمی اشتراوس و کوربین انجامشده و نتایج تحقیق حاکی از اثرگذاری عوامل ذیل بر الگوی استفاده مخاطب از وبسایتهای خبری است: «مؤلفههای آموزشی»، «تأثیرات فضای مجازی»، «سبکهای مدیریتی»، «عوامل زیرساختی» و «ارتباطات بینالمللی». عوامل مداخلهگر که بهنوعی در روند تحقق اهداف پژوهش خلل ایجاد نموده یا روند آن را کُند میکنند عبارتاند از: «تناقضات ایدئولوژیک»، «جناحی بودن رسانه»، «عدم جهانیشدن»، «مدیریت ناکارآمد سایت»، «ضعف تکنیکی و فنی سایت»، «اخبار کذب و ضدونقیض»، «محتوای ضعیف و نامناسب»، «عدم روزآمدی» و «مشکلات سازمانی»، راهبردهایی که جهت بهبود روند توجه مخاطب به سایتهای خبری پیشنهاد میشوند شامل «استراتژیهای مدیریتی»، «کاربردی»، «بینالمللی»، «پیشگیرانه» و «زیرساختی» بوده و «پیامدهای سازمانی» مهمترین نتیجه اعمال راهبردهای پیشنهادی است. همچنین این نتیجه تأیید شد که کیفیت محتوا و مطالب سایت خبری بر دیگر عوامل ازجمله جذابیتهای بصری اولویت دارد.